رنگ ضد خزه دریایی

رنگ ضد خزه دریایی

وجود خزه و چسبیدن آن به انواع شناور، کشتیو اسکله امری طبیعی است که سبب ضرر و زیان های زیادی می شود. برای جلوگیری از این اتفاق از رنگ های ضد خزه دریایی برای رنگ آمیزی بدنه کشتی و انواع شناور استفاده می شود.رنگ ضد خزه دریایی داری انواع گوناگون بوده که برای به روش های مختلف و بر پایه مواد متفاوتی تولید می شود و همچنین دارای طول عمر متفاوتی نیز می باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع رنگ های ضد خزه دریایی با ما در این مقاله همراه باشید.

رنگ ضد خزه دریایی چیست؟

رنگ ضد خزه دریایی رنگ هایی هستند که بر روی ناحیه زیر آب و مرطوب بدنه کشتی برای جلوگیری از نشست گونه های رسوب کننده و خزه اعمال می شوند.

اگر رنگ ضد خزه دریایی به درستی انتخاب یا مشخص نشده باشد و به طور منظم بازرسی و تمیز نشود، می تواند تأثیر عمیقی بر عملکرد کشتی داشته باشد، قدرت مانور را کاهش داده و بهره وری سوخت را تا 35 درصد کاهش دهد و منجر به افزایش هزینه های سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر شود.

رنگ ضد خزه دریایی همچنین می تواند تاثیر گونه های مهاجم آبزی مانند بارناکل ها را که هنگام حرکت کشتی ها بین بنادر به محیط های حساس دریایی منتقل می شوند را محدود کند.

رنگ بدنه کشتی

بارناکل ها

بارناکل ها ارگانیسم های موجود در آب، به ویژه آب شور هستند که به بدنه قایق و به سطوح صاف متصل می شوند. بارناکل ها می توانند سبب شوند تا در مدت کوتاهی بدنه قایق و بدنه کشتی توسط جلبک ها لزج شود. جلبک ها راه را برای چسبندگی سایر موجودات هموار می کنند. بارناکل و خزه روی بدنه کشتی و قایق رسوب می کند باعث می شود تا قایق ها ها و کشتی به کندی حرکت کنند و سبب استفاده از سوخت بیشتری می شود و مانور را سخت تر می کند. ارگانیسم های مهاجم با رسوب در زیر قایق و کشتی گسترش می یابند. بارناکل ها میلیونها صدف کوچک پوسته ای روی اسکله ها، صخره ها و بدنه قایق ها تشکیل می دهند. بارناکل ها سرعت یک قایق را تا 50 درصد کاهش می دهند.

بارناکل روی بدنه کشتی

با رسوب بارناکل ها هر ساله به دلیل تمیز كردن، از دست دادن زمان، مصرف سوخت اضافی و فرسودگی ماشین آلات، هزینه زیادی را برای صنایع حمل و نقل به بار می آورند.

در گذشته برای عدم رسوب بارناکل ها از انواع مواد مختلف مانند قیر، جیوه، مس و آرسنیک به عنوان پوشش های ضد رسوب بدنه کشتی استفاده می کردند. امروزه بدنه زیر آب یک کشتی با پوشش هایی از ترکیبات جداگانه مانند رنگ ضد خزه دریایی محافظت می شود تا با حفاظت کاتدی از خوردگی و رسوب از بدنه کشتی محافظت شود.

رنگ اپوکسی دریایی

همان طور که گفتیم مس یکی از موادی است که در گذشته برای جلوگیری از رسوب خزه بر روی بدنه کشتی اعمال می شد. این پوشش مسی با استفاده از رنگ اپوکسی ماندگار تر خواهد بود، چرا که در این روش مس به تدریج در معرض اکسید شدن لایه بیرونی قرار می گیرد و از آنجا که این فرآیند کند است، مس کمتری آزاد می شود. تولید کنندگان رنگ اپوکسی دریایی ادعا می کنند که این نوع رنگ دریایی نسبت به سایر پوشش های مبتنی بر مس سازگار با محیط زیست هستند. مزیت اصلی رنگ اپوکسی طولانی بودن عمر آن است که اغلب بیش از 10 سال است و تعمیر و نگهداری آن پس از استفاده حداقل است. از آنجا که اپوکسی سخت است و در برابر خوردگی مقاومت می کند، یک پوشش ضد خزه بسیار موفق است که می تواند سالها با نگهداری کمی دوام بیاورد. مضرات این نوع رنگ بدنه کشتی این است که در صورت لزوم انجام مجدد پوشش ضد خزه، کار زیادی به همراه خواهد داشت.

رنگ اپوکسی دریایی

انواع رنگ های ضد خزه دریایی

رنگه های ضد خزه دریایی بر اساس نوع عملکرد به 4 نوع زیر تقسیم بندی می شود.

  • رنگ های رزین محلول-خزه کش محلول
  • رنگ های رزین نا محلول- خزه کش محلول
  • رنگ های خود سیقل شونده
  • رنگ های خزه رها ساز

رنگ های رزین محلول-خزه کش محلول

رنگ های رزین محلول-خزه کش محلول به طور معمول با همان نام قدیمی رنگ ضد خزه دریایی شناخته می شوند. در این نوع رنگ ها ماده خزه کش به صورن همزمان با رزین در آب حل می شوند. به همین علت در این نوع رنگ ها به صورت مرتب ماده خزه کش تازه در مجاورت آب دریا قرار می گیرد و به صورت همزمان با رزین ماده خزه کش نیز رها می شود. ایراد رنگ های رزین محلول- خزه کش محلول عدم کنترل سرعت رها شدن مواد خزه کش می باشد. در این نوع رنگ ها در ابتدا سرعت رها شدن مواد خزه کش بالا بوده و به مرور زمان کمتر می شود، به طور ی که مدت زمان مفید برای عمل کرد ماده خزه کش بین شش تا دوازده ماه خواهد بود. که در این صورت راندمان سیستم خزه کش در این رنگها بسیار پایین خواهد آمد. در واقع این اصلی ترین عامل در تعیین مدت زمان عملکرد در سیستم رنگ ضد خزه دریایی می باشد. اما به عوامل متعدد دیگری چون ضخامت رنگ بدنه کشتی، سرعت حرکت کشتی، میزان سختی آب دریا و شوری آن، دمای محیط و ... بستگی خواهد داشت.

بستر رزینی رنگ های رزین محلول-خزه کش محلول به طورمعمول از رزین های طبیعی مثل صمغ درخت کاج می باشد. در این نوع رنگ ها به این دلیل از صمغ خشک شده درخت کاج به عنوان بستر رزینی استفاده می کنند که این ماده بسیار آرام در آب دریا حل می شود وباعث می شود تا خزه کش به تدریج در آب دریا آزاد شود. از معایب این نوع رنگ هم می توان به موارد زیر اشاره کرد

حساسیت بال به محیط قلیایی

در صورت استفاده همزمان با سیستم حفاظت کاتدی بازدهی و راندمان پایین تری خواهد داشت.

ترک خوردگی سطح رنگ شده پس از خشک شدن 

مدت زمان عملکرد مفید پایین نسبت به سایر انواع رنگ های ضد خزه دریایی

رنگ های رزین نامحلول-خزه کش محلول

رنگ های رزین نا محلول-خزه کش محلول عموما با نام رنگ ضدخزه دریایی با طول عمر بالا شناخته می شود. در این نوع رنگ ها همان طور که از نامش پیداست رزین نا محلول بوده و خزه کش به تدریج حل می شود. این نوع رنگ ضد خزه دریایی سطحی با پوشش آب دوست ایجاد می کند که باعث می شود آب به داخل منافذ پوشش رنگی نفوذ کرده و سبب آزاد شدن بایوساید از عمق رنگ شود در نتیجه پس از گذشت زمان یک سطح با پوشش متخلخل به علت جدا شدن ماده خزه کش به وجود خواهد آمد که به آزاد شدن خزه کش های موجود در لایه های زیری کمک می کند. البته با گذشت زمان نفوذ آب به منافذ فیلم رنگ به تدیج کاهش می یابد. در این نوع رنگ ها معمولا از رزین های کائوچو کلرو، رزین اپوکسی، آکریلیک و یا وینیل استفاده می شود. طول عمر این نوع رنگ ضد خزه دریایی  بین شانزده تا بیست و چهار ماه برای یک فیلم رنگ با ضخامت 150 میکرون می باشد. برای رسیدن به چنین ضخامتی نیاز به دو لایه رنگ کاری می باشد.

رنگ های خود صیقل شونده

رنگ های خود صیقل شونده که معروف به رنگ های فدا شونده می باشد. ویژگی مهم رنگ های خود صیقل شونده این است که فرآیند رها سازی مواد ضد خزه به میزان قابل توجهی کنترل شده می باشد. در این نوع رنگ های ضد خزه دریایی مواد خزه کش و رزین پلیمری یا یکدیگر ترکیب شده، پیوند شیمایی تشکیل داده و سبب به وجود آمدن یه محلول یکدست تک فاز می شود. این محلول پس از تماس با آب دریا هیدرولیز شده و مواد سمی آن رها می شود. همان طور که از نام این رنگ پیدا است این پوشش به صورت دائم و خود به خود در اثر تماس با آب دریا مواد سمی آزاد کرده که سبب صیقل شدن سطح رنگی می شود. به همین علت در تمام مدت زمان عمر این رنگ کارایی و راندمان آن به طور یکنواخت می باشد. طول عمر رنگ های ضد خزه دریایی خود صیقل شونده حدود شصت ماه می باشد که در مقایسه با دو نوع قبلی طول عمر بسیار بالاتری را دارا است. البته طول عمر رنگ های خود صیقل شونده همانند دیگر رنگ ها ی ضد خزه دریایی به عوامل دیگری چون میزان سختی آب، سرعت حرکت کشتی، دمای آب دریا و ضخامت رنگ نیز بستگی خواهد داشت.

رنگ های خزه رها ساز

رنگ های خزه رها ساز نسبت به دیگر انواع رنگ های ضد خزه دریایی، از تکنولوژی جدید تری برخوردار بوده و مدرن تر می باشد. در این نوع از رنگ های ضد خزه دریایی ماده خزه کشی وجود نداشته و ماده خزه کش از سطح رنگ شده جدا نخواهد شد. بلکه سطح رنگ شده به گونه ای می باشد که امکان چسبیدن خزه ها به بدنه کشتی وجود ندارد و اگر خزه به سطح رنگ شده بچسبد با حرکت کشتی و یا شناور و ایجاد اصطکاک با آب دریا از روی کشتی جدا می شوند، به همین علت است که این رنگ ها به خزه رها ساز معروف هستند. این نوع از رنگ ها سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته که به همین علت بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفته است. در رنگ ها خزه رها ساز از مواد رزینی متفاوتی نسبت به سایر رنگها استفاده شده است که این رزین ها بر پایه سیلیکون و فلوئوره بوده مانند پلی دی متیل سیلوکسان و پلی تترا فلوئورو اتیلن.

ساختار شیمیایی پلی در متیل سیلوکسان به گونه ای است که انعطاف پذیری بیشتری داشته و موجب پایین آمدن انرژی سطحی می شود که همین امر سبب جلوگیری از چسبیدن خزه به بدنه کشتی و شناور می شود. به همین علت پلی دی متیل سیلوکسان کارایی بالاتری نسبت به پلی تررا فلوئورو اتیلین دارد. در استفاده از رنگ های خزه رها ساز باید به این نکته توجه داشت که سرعت حرکت شناور به چه میزان است. همان طور که گفته شده سرعت حرکت شناور و میزان چسبندگی پایین سطح رنگ شده سبب می شود تا اتصال خزه ها به سطح دشوار و یا غیر ممکن شود. بنابراین کاربرد این نوع از رنگ های ضد خزه دریایی بیشتر جهت رنگ آمیزی کشتی و قایق های تند رو می باشد. اما در مناطقی که آب دریا نیز مواج باشد نیز این نوع از رنگ دریایی  برای دیگر شناور ها کاربرد خواهد داشت.

رنگ دریایی خزه رها ساز

خرید رنگ ضد خزه دریایی

بازرگانی رنگ محمدی داری سالها سابقه درخشان در فروش رنگ ضد خزه دریایی پارس پامچال و ارسال آن به سراسر کشور می باشد. برای خرید رنگ های ضد خزه دریایی و یافتن اطلاعات دقیق درباره رنگ پامچال، رنگ صنعتی قیمت رنگ ضد خزه دریایی، قیمت رنگ دریایی و همچنین قیمت رنگ صنعتی با شرکت بازرگانی رنگ محمدی تماس گرفته و اطلاعات لازم در رنگ پامچال را از کارشناسان با تجربه ما کسب نمایید.